R.I.P Young Jessie 28/12/1936 – 28/04/2020

Nos ha dejado uno de los grandes interpretes del R’n’B y el Rock & Roll Obediah Donnell Jessie, más conocido como “Young” Jessie. Desde Poison Ivy Lovers creemos que es necesario repasar la obra de este gran interprete, para los que ya lo conocemos, y poner en la pista de este artista a los que no lo conozcan tanto.

Jessie nació el 28 de diciembre de 1936, Lincoln Manor, Texas, en 1946, la familia Jessie se mudó a Los Ángeles, donde Jessie acudió a sus primeros conciertos de jazz, Duke Ellington, Count Basie, Lionel Hampton, etc… En 1950 regresaron a Dallas, donde comenzó a estudiar música (piano y saxo) allí pasó a formar parte de un grupo musical, formado por chicos de su escuela. Se mudó nuevamente a Los Ángeles para continuar con sus estudios en la escuela Jefferson High, donde conoció a Etta James, Johnny “Guitar” Watson y Richard Berry. Jessie formó un grupo vocal, junto con Richard Berry, muy pronto consiguieron una audición con John Dolphin. Grabaron su primer sencillo («I Had A Love», escrito por Jessie) en 1953 para el sello Dolphin’s Recorded, el grupo se llamó The Hollywood Blue Jays. Los resultados de estas grabaciones no convencieron al grupo, que rápidamente cambió de sello, pasando a grabar para Modern / RPM Records, dirigida por los hermanos Bihari. Su primer trabajo para el sello fue una nueva versión de «I Had A Love». El grupo fue renombrado como The Flairs por los hermanos Bihari, y pasaron a formar parte de su nueva etiqueta subsidiaria Flair.
Jerry Leiber y Mike Stoller
se fijaron en Jessie, y le propusieron comenzar su carrera como solista. En 1954 , Jessie, producido por Leiber y Stoller debutaba en el sello Modern, con una versión de «I Smell A Rat» de Big Mama Thornton. A partir de ese momento seria conocido como «Young Jessie»
El may
or éxito de Jessie fue «Mary Lou», lanzado en junio de 1955, con la participación vocal de algunos miembros de The Cadets. El tema funcionó muy bien, posteriormente fue grabado por Ronnie Hawkins en 1959, quien obtuvo un éxito considerable con su versión. «Mary Lou» también ha sido versionada por The Oblivians, Bob Seger, Gene Clark, Frank Zappa, Steve Miller entre muchos otros. Otros grandes temas de su paso por Modern son «Hit Git And Split» Co-escrita por Buck Ram, bajo el pseudónimo de Lynn Paul, y grabada en Nueva York en 1956 con Mickey Baker como guitarrista. «Don’t Happen No More» y «Pretty Soon», también formaron parte de las grabaciones de esa sesión en New York, y también cuentan con el gran Mickey Baker como guitarrista, estas canciones y unas cuantas más, estuvieron inéditas hasta que Ace Records las desempolvó, y editó, en 1987

Jessie abandonó Modern a finales de 1956. Continuó colaborando Leiber y Stoller, quienes lo incluyeron en sesiones de grabación para The Crescendos y The Coasters («Searchin ‘» y «Young Blood»). Jessie nunca fue miembro de The Coasters, ni actuó en directo con ellos, solo colaboró en las grabaciones de estudio. Leiber y Stoller también produjeron las grabaciones de Jessie para Atco y Atlantic. Para la sesión de grabacion de «Shuffle In the Gravel» / «Make Believe» (Atco 1957), contaron con algunos de los mejores músicos de Los Ángeles. Como Plas Johnson, Earl Palmer, Ernie Freeman y Barney Kessel, para la grabación de «Margie» / “That’s Enough For Me» (Atlantic 1958), contaron con el mismo equipo de músicos. Entre 1959 y 1964 comienza su época más desconocida para los aficionados al Rock & Roll, pero no por ello menos interesante, más bien todo lo contrario, el legado de Jessie durante los primeros 60’s se desperdiga en sellos distintos. En 1959, jessie graba un maravilloso single para Capitol Records con los temas “Lula Belle / The Wrong Door”, este single se sale del registro habitual de Jessie, “Lula Belle” es puro Latin Jazz con una percusión que invita al baile desde el primer segundo, su cara B “The Wrong Door” también podría haber sido una perfecta cara A para el single, un tema muy en la onda de las grabaciones de Lloyd Pride y su orquesta de esa época. En 1961 graba para el sello Mercury el single “Teacher, Gimmie Back / My Country Cousin”, dos pepinazos de Rhythm & Soul tremendos. En 1962, graba un segundo single para Mercury, “Big Chief (King Of Love) / Be Bop Country Boy”, dos temazos de R&B/Pre-Soul de una calidad brutal.

También en 1962, pero esta vez para el sello Vanessa, aparece el single “Make Me Feel A Little Good / Brown Eyes (Come On Home)”, la cara A es un Blues en toda regla, y la cara B una maravilla de canción estilo Popcorn, que sin duda mereció mejor suerte.

En 1963 vuelve a Mercury, donde graba 2 singles “I’m A Lovin’ Man / Too Fine For Cryin’ “ y “You Were Meant For Me / Mary Lou” Su éxito de los 50’s, “Mary Lou”, es revisada en clave de Latin Soul muy chulesco y bailable, con la magnifica producción de Jack Nitzsche. En 1964, aparece el último de sus singles como solista, “Young Jessie Bossa Nova Part 1 / Young Jessie Bossa Nova Part 2” grabado para el sello Bit, Soul con musculo y temperamento, donde la voz de Jessie queda genial. Desde 1964 hasta 1972 no volvió a grabar como solista, se dedicó plenamente a el Jazz, exceptuando su single de 1972 «Who’s The Blame» / «Beautiful Day My Brother» para el sello Stone Dogg , un estupendo single de soul que grabó como Obe Jessie & The Seeds Of Freedom, tras esta única excepción continuó su carrera en el mundo del Jazz. En los primeros años de la década de los 80’s, el “Young Jessie” de los 50’s fue re descubierto, gracias al sello Ace Records en 1983 actuó en el evento «R & B Jamboree», que Ace Records organizó en el Electric Ballroom de Londres en Camden Town. Donde obtuvo unas críticas excelentes, tenía 44 años años y estaba en excelente forma. A partir de los 80’s Jessie combinó su carrera en el mundo del Jazz, grabando varios discos de este género entre la década de los 80’s y principios de los 2000’s, y sus apariciones en festivales dedicados al Rock & Roll de los 50’s, como por ejemplo la de el 2010 en New Orleans dentro del festival Ponderosa Stomp. O la magnifica actuacion de 2014 en el festival Rockin’ Race de Málaga. Tres curiosidades sobre “Young” Jessie; su apodo artísticoYoung”, viene por que cuando comenzó su carrera como solista querían que los jóvenes, lo identificaran como uno de ellos, según Jessie su voz de barítono parecía la de un adulto de 40 años, y no la de un chico de 17 que era su edad en esos momentos. Jessie ha escrito más de 200 canciones, entre ellas, «It Don’t Don’t Happen No More», grabadas por Pat Benatar, Pie In The Sky y The Man Ain’t Ready de Esther Phillips. Su hermano menor, DeWayne Jessie, se convirtió en actor, y se hizo conocido como Otis Day en la película National Lampoon’s Animal House (Desmadre a la Americana).

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.

R.I.P Young Jessie 28/12/1936 – 28/04/2020

He has left us one of the greatest interpreters of R’n’B and Rock & Roll Obediah Donnell Jessie, better known as “Young” Jessie. From Poison Ivy Lovers we believe that it is necessary to review the work of this great interpreter, for those who already know him, and put those who do not know him so much on the track of this artist.
Jessie was born on December 28, 1936, Lincoln Manor, Texas, in 1946, the Jessie family moved to Los Angeles, where Jessie attended their first jazz concerts, Duke Ellington, Count Basie, Lionel Hampton, etc … In 1950 they returned to Dallas, where he began to study music (piano and sax), where they became part of a musical group made up of boys from their school. He moved to Los Angeles again, to continue his studies, at Jefferson High School, where he met Etta James, Johnny «Guitar» Watson and Richard Berry. Jessie formed a vocal group, along with Richard Berry, very soon they got an audition with John Dolphin. They recorded their first single («I Had A Love», written by Jessie) in 1953 for Dolphin’s Recorded, the group was called The Hollywood Blue Jays. The results of these recordings did not convince the group, which quickly changed its label, going on to record for Modern / RPM Records, directed by the Bihari brothers. His first job for the label was a remake of «I Had A Love». The group was renamed The Flairs by the Bihari brothers, and they became part of their new subsidiary Flair label.
Jerry Leiber and Mike Stoller turned to Jessie, and proposed that he begin his solo career. In 1954 Jessie, produced by Leiber and Stoller debuted on the Modern label, with a cover of Big Mama Thornton’s «I Smell A Rat». From that moment on he would be known as «Young Jessie»
Jessie’s biggest hit was «Mary Lou», released in June 1955, with the vocal participation of some members of The Cadets. The theme worked very well, it was later recorded by Ronnie Hawkins in 1959, who obtained considerable success with his version. «Mary Lou» has also been covered by The Oblivians, Bob Seger, Gene Clark, Frank Zappa, Steve Miller among many others. Other great songs from his time at Modern are «Hit Git And Split» Co-written by Buck Ram, under the pen name Lynn Paul, and recorded in New York in 1956 with Mickey Baker as guitarist. «Don’t Happen No More» and «Pretty Soon» were also part of the recordings of that session in New York, and they also have the great Mickey Baker as guitarist, these songs, and a few more, were unpublished until he dusted them off Ace Records, and edited it, in 1987

Jessie left Modern in late 1956. Leiber and Stoller continued to collaborate, who included him in recording sessions for The Crescendos and The Coasters («Searchin ‘» and «Young Blood»). Jessie was never a member of The Coasters, nor performed live with them, only collaborating on studio recordings. Leiber and Stoller also produced Jessie’s recordings for Atco and Atlantic. For the recording session of «Shuffle In the Gravel» / «Make Believe» (Atco 1957), they had some of the best musicians in Los Angeles. Like Plas Johnson, Earl Palmer, Ernie Freeman and Barney Kessel, they had the same team of musicians for the recording of «Margie» / «That’s Enough For Me» (Atlantic 1958). Between 1959 and 1964 his most unknown era begins. Rock & Roll fans, but no less interesting, rather the opposite, Jessie’s legacy during the early 60’s is scattered on different labels. In 1959, Jessie recorded a wonderful single for Capitol Records with the songs » Lula Belle / The Wrong Door ”, this single is out of Jessie’s usual record,“ Lula Belle ”is pure Latin Jazz with a percussion that invites dance from the first second, its B-side“ The Wrong Door ”could also have It was a perfect face A for the single, a very popular song from the recordings of Lloyd Pride and his orchestra of that time.In 1961 he recorded for the Mercury label the single «Teacher, Gimmie Back / My Country Cousin», two terrifying shots by Rhythm & Soul. In 1962, he recorded a second single for Mercury, «Big Chief (King Of Love) / Be Bop Country Boy», two brutal R&B / Pre-Soul tracks.
Also in 1962, but this time for the Vanessa label, the single “Make Me Feel A Little Good / Brown Eyes (Come On Home)” appears, face A is a full-blown Blues, and face B a wonderful song Popcorn style, which certainly deserved better luck.

In 1963 he returned to Mercury, where he recorded 2 singles «I’m A Lovin ‘Man / Too Fine For Cryin'» and «You Were Meant For Me / Mary Lou». His 50s hit, «Mary Lou», was reviewed in very cool and danceable Latin Soul key, with the magnificent production of Jack Nitzsche. In 1964, the last of his solo singles appeared, «Young Jessie Bossa Nova Part 1 / Young Jessie Bossa Nova Part 2» recorded for the Bit, Soul label with muscle and temperament, where Jessie’s voice is great. From 1964 to 1972 he did not record again as a soloist, he devoted himself fully to Jazz, except for his 1972 single «Who’s The Blame» / «Beautiful Day My Brother» for the Stone Dogg label, a great soul single that he recorded as Obe Jessie & The Seeds Of Freedom, after this one exception continued his career in the world of Jazz. In the early years of the 80’s, the «Young Jessie» of the 50’s was rediscovered, thanks to the Ace Records label in 1983 he performed at the «R & B Jamboree» event, which Ace Records organized at the Electric Ballroom in London in Camden Town. Where he got excellent reviews he was 44 years old and in excellent shape. From the 80’s Jessie combined his career in the Jazz world, recording several albums of this genre between the 80’s and early 2000’s, and his appearances in festivals dedicated to Rock & Roll of the 50’s, such as example the one of 2010 in New Orleans within the Ponderosa Stomp festival. Or the magnificent performance of 2014 at the Rockin ‘Race festival in Malaga. Three curiosities about «Young» Jessie; His artistic nickname «Young» comes from the fact that when he started his solo career they wanted young people to identify him as one of them, according to Jessie his baritone voice seemed to be that of a 40-year-old adult, and not that of a 17 who was his age at the time. Jessie has written over 200 songs, including It Don’t Don’t Happen No More, recorded by Pat Benatar, Pie In The Sky and Esther Phillips’ The Man Ain’t Ready. His younger brother DeWayne Jessie became an actor, and he became known as Otis Day in the movie National Lampoon’s Animal House.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.

Ir arriba